Valimiste valvurite koondtabel: kiitused ja laitused

(Foto: ERR)
Valimiste valvurid
1.03.2015 10:32

Valimispäeva hommikul meenutame seda, mis hea valimistava valvuritele lõppevatest kampaaniatest enim silma jäi.

Kõige tõsisemad hea valimistava rikkumised:

Koht number 4-5.: Evhen Tsybulenko Venemaa kallaletungiga hirmutav reklaamvideo
HINNE: 4,0
TTÜ professori Evhen Tsybulenko avaldatud venekeelne viieminutiline videoklipp kujutas dokumentaalses laadis Venemaa kallaletungi Eestile 2016. aastal ning tutvustas erakonna kaitsepoliitikat.

"Kui Vene ohtu pidada ka reaalseks ja kaitsevõimet oluliseks, on klipp siiski elavalt illustreeritud hirmutamine ja emotsioonidel mängimine, mille alusel ei peaks valimisotsuseid tegema," kommenteeris Alari Rammo.

Koht number 4-5.: Ajaleht Pealinn
HINNE: 4,0
Keskerakond paistis terve kampaania jooksul silma Tallinna linnameedia valimiskampaaniaks kasutamisega. Suureks osaks sellest oli linnaleht Pealinn, mille kõik viimaste nädalate numbrid kiitsid linna valitseva erakonna kandidaate, linnakodanike rahulolevust ning kritiseerisid teisi. Viimases numbris toodi välja ka spordijuhtide ühine toetusavaldus linnavalitsusele, milleks koos rahastuslepingutega allkirjade küsimine leidis eelnevalt koha ka autahvlil.

"Avaliku raha eest välja antav meedia peab tagama kandidaatidele võrdsed võimalused oma vaadete tutvustamiseks. Tallinna Linnavalitsuse rahastatud Pealinn pakub selliseid võimalusi eksklusiivselt keskerakondlastele," kommenteeris Anna Karolin.

Koht number 3: Tallinna TV "Meedia keskpunkt"
HINNE: 4,1
Kui Tallinna TV on enamasti püüdnud väita, et tegu on iseseisva kanaliga ja hoopis ülejäänud meedia on ära ostetud, siis saate “Meedia keskpunkt” lõpus kutsus Heimar Lenk igasuguse keerutamiseta üles valima Keskerakonna kandidaate.

"Kas te kujutate ette, et mõnes teises telekanalis tuleksid saatejuhid ja ütleksid, et valige nüüd kohe seda erakonda? Ja teeks selliseid uudiseid-saateid pidevalt? Või et Aktuaalses Kaameras oleks teleuudis meeleolukast Reformierakonna valimiskampaaniast Võrus või Tartumaal," mõtiskles Dannar Leitmaa.

Koht number 2: Keskerakonna valimiskampaania väljaspool Tallinna pealinna raha eest
HINNE: 4,3
Üle Eesti tiirutas Tallinna TV avalike kontsertsalvestuste tuur "Jaan Poska ja tema aeg", kus esinesid Edgar Savisaar ja teised Keskerakonna kandidaadid. Tallinna Kesklinna valitsus maksis samal ajal kinni Valgas kandideeriva linnaosavanema Alar Nääme üritusi, ajaleht Pealinn jõudis aga koguni Põlva postkastidesse.

"Kartsin, et Tallinnas kohalike valimiste eel kasutatud võtted teha maksumaksja raha arvel oma partei kampaaniat, võivad selget ja tugevat õiguslikku ning ühiskondlikku vastulööki saamata omandada Riigikogu valimistel veelgi peenemalt välja timmitud suitsukatte vormid ja laieneda üle kogu riigi. Kahjuks need riskid ongi realiseerunud," kommenteeris Toomas Mattson.

Koht number 1: Keskerakonna trikid jääl
Hinne: 4,5
Jõulude ajal uisutas end rahva teadvusesse Superman-Savisaar, jaanuaris korraldati aga Lasnamäel kaks suurejoonelist jäävaatemängu ühes tavapärase poliitreklaami ja hämamisega maksumuse ümber.

"Kommentaarid on liigsed, kuna Tallinnas ongi jõutud olukorda "riik, see olen mina". Ehk kõik, mis Tallinna linna ja linnavõimu puudutab, on kujundlikult öeldes roheliseks muudetud ja väga raske on järge pidada kõigil linnaosavalitsuste üritustel, kus roheliste õhupallidega avatakse rohelisi prügikaste," arvustas Henrik Kalmet.

Valimiste valvurid kiidavad

Aktiivsed kodanikud. Valimiste valvuritele laekus üle Eesti igapäevaselt kümneid kaebusi ja tähelepanekuid. Keda segas kaupluses või koridoris asuv reklaamplakat, keda koduuksel lapsele tikutopsi jätnud kandidaat, keda ülikooli kirjalisti saadetud üleskutse. Kõik sellest polnud hea valimistava pädevuses, kuid valvurid tegid oma parima vastamaks, selgitamaks ja pädevate instantside poole suunamiseks.

Meedia töö. Erinevad ajakirjandusplatvormid on muutunud iga valimistsükliga üha professionaalsemaks ja sisulisemaks. Lisandunud on hulk formaate, mis aitavad kandidaatide seisukohtadest, sarnasustest ja erimeelsustest selge pildi saada. Lisaks põhjalikele intervjuudele, küsitlustele ja võrdlevatele tabelitele korraldati suurel arvul erinevaid diskussioone ja debatte.
Debatid. Sümboolselt võib esile tõsta kõiki neid poliitikuid, kes osalesid kas või üheski debatis - seisid oponentidega silm silma vastu ja kaitsesid ratsionaalselt oma seisukohti. Nemad on ennekõike need inimesed, kes annavad valimisvõitlusele sisu. Arvestades et ka riigikogu on olulisel määral just arutlev organ, annab debatis osalemine märku sellestki, kuidas töökoht, millele kandideeritakse, kandidaadile üldse sobida võiks.

Valijaga suhtlemine. Suur hulk kampaaniast tehti otsesuhtluses valijatega - sotsiaalmeedias, debattides osaledes ja ukselt uksele käies. Need on kanalid, mille kaudu valija saab erinevalt loosunglikest reklaamplakatitest vastata, täpsustada ja küsida.


Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Lisa uus kommentaar
{{pollData.Text.Header}}
foto
{{pollData.Created}}

{{pollData.Lead}}

{{pollData.PollBody}}
{{option.Text.Header}}
{{option.Percent}}
Hääl edukalt edastatud

Viimased valimisuudised

Viimase 24h uudised