Edgar Savisaar: Tasuta ühistransporti on tarvis kogu Eestile

Edgar Savisaar peab kõne Rakveres Omavalitsusfoorumil (Foto: Keskerakond)
13.01.2015 15:02

Tallinnas juba kaks aastat kestnud tasuta ühistransport on oma jätkusuutlikkust tõestanud, rõhutas linnapea Edgar Savisaar täna Rakveres omavalitsusfoorumil peetud kõnes.

Savisaar tõdes, et pealinna edukas kogemus on viinud meid tasuta ühistranspordi rakendamisele terves Eestis pika sammu võrra lähemale.

„Tasuta ühistranspordi üleriigilises vajaduses pole ju tegelikult juba ammu kaheldud,“ ütles Savisaar, lisades, et maakondades on sotsiaalmajanduslik nõudlus tasuta ühistranspordi järele oluliselt suuremgi kui pealinnas.

„Pole mingit kahtlust, et mujal Eestis oleks tulemused vähemalt sama head kui Tallinnas,“ ütles Savisaar. “Esiteks on tasuta ühistranspordil väga tugev sotsiaalne mõõde - liikumisvõimaluse tagamine kõigile sõltumata sissetulekust ja elukohast on elu säilitamiseks tervel Eestimaal kriitilise tähtsusega.

Teiseks elavdab see Eesti majandust. Võidavad ettevõtjad ja töötajad, sest töö otsimise ja töökohtade vastuvõtu areaal laieneb oluliselt. Samuti paneb tasuta ühistransport rohkem liikuma eelkõige just kohalike kaupade ja teenuste tarbijad. See tõmbab käima sisetarbimise.

Ja muidugi on see kasulik terve Eesti keskkonnale – autoliiklus hõreneb. Vähem kuluvad teed on olulised nii valla- kui riigieelarvetele.“

Savisaare sõnul on sotsiaal- ja majandusküsimused praeguse Eesti suurim arengupidur. „Tasuta ühistransport üksi pole kõikvõimas aga ta on ometigi oluline vahend Eesti elu edasiviimiseks,“ nentis Savisaar.

Savisaare sõnul on tagantjärele lausa lõbus meenutada, mis hirmujutte Tallinnas tasuta ühistranspordi kavandamise aegu aeti.

Näiteks leidis IRL-i Tallinna volikogu fraktsioonijuht Toivo Jürgenson 2012. aasta 19. märtsil: "Kui tasuta sõit ei tule ühistranspordi kvaliteedi arvelt, siis võime suure tõenäosusega oletada, et bussi-, trolli- ja trammiliinide graafikud hõrenevad märgatavalt. Tänane Tallinn ei ole finantsiliselt ega struktuurselt valmis pakkuma tasuta nii mastaapset teenust, nagu seda on ühistransport, mille kulu on üle 50 miljoni euro aastas. Tasuta lõunaid teatavasti pole olemas."

Savisaar rõhutas, et tegelikult on inimeste rahulolu Tallinna ühistranspordi kvaliteediga hoopis kasvanud. „Isegi siseministeeriumi tellitud äsjase uuringu järgi arvab 68% tallinlastest, et ühistranspordi teenus ja selle kvaliteet on paranenud. Terves Eestis arvab sama aga alla poole ehk ainult 41% inimestest.“

Seega on see Savisaare sõnul rumal müüt, et tasuta ühistransport viib selle kvaliteedi alla. „Oleme tõestanud, et just tasuta ühistranspordi rakendamisega on meil õnnestunud teenuse kvaliteeti parandada,“ rõhutas Savisaar. „Tasulise transpordiga seni jätkanud Eestis on aga teenuse kvaliteet järjest langenud.“

Ühtlasi meenutas Savisaar, et parempoolse valitsuse totaalselt eitavasse suhtumisse tasuta ühistransporti tõi pöörde toonane rahandusminister Jürgen Ligi 2013. aasta 30. jaanuari lõpul ETV saates Foorum, kus ta ütles: „Tasuta ühistranspordiga on läinud ootamatult hästi, on vabam liigelda ja tahetakse rohkem ühistranspordiga sõita. Mina ei uskunud, aga võib-olla see ei olegi liiga suur hind ja võibolla oli see isegi mõistlik.“

Savisaar tõdes, et tasuta ühistranspordi rakendamine terve Eesti maakonnaliinidel on ainult tahtmise küsimus.

Sotside positsioon on olnud aga veelgi ebamäärasem - sõnades suurepärased sotsid pole valitsuses olles tasuta ühistranspordi suunas kukesammugi astunud, nentis Savisaar. „Praegu on siiski ainult Keskerakond see, kes selle üleriigiliselt ka reaalselt ellu viiks.“

Savisaar tunnustas julgeid omavalitsusi, kus tasuta ühistranspordi vallas on juba üht-teist ära tehtud - Keila linn ja Keila vald, talvepealinn Otepää, ka suvepealinnas Pärnus on tasuta ühistranspordi rakendamist korduvalt arutatud.

„Maakonnaliinidel täna kogutava piletitulu peab katma riik, kellele see oleks väid väike lisakulu,“ hindas Savisaar. „Praegu on väga raske õigustada ca 75-protsendilist ühistranspordi dotatsiooni. Olukorda kus nii tugevalt doteeritud bussid vuravad paremal juhul pooltühjalt sellepärast, et paljudel inimestel pole raha pileti ostmiseks, saab nimetada ainult maksuraha massiivseks raiskamiseks.“

Savisaar avaldas kahetsust, et seni on Vabariigi Valitsus tasuta ühistranspordi rakendamist jõudumööda lausa seganud. Kui Haapsalu linn, mida juhib Keskerakonna ja Reformierakonna koalitsioon, hakkas kavandama tasuta ühistransporti, ähvardas toonane minister Juhan Parts (IRL), et sel juhul võetakse linnalt ära ka igasugune riigi dotatsioon ühistranspordile. „Kurioossel kombel tuli aga just IRL Tartus ja Viljandis kohalikel valimistel ise välja tasuta ühistranspordi lubadustega,“ juhtis Savisaar tähelepanu erakonna kahepalgelisusele.

Savisaar lisas, et üleriigiline tasuta ühistransport suurendaks terve Eesti tuntust maailmas märksa rohkem kui mistahes Welcome to Estonia! kampaaniad.

„Tasuta ühistransport terves Eestis on meie enda maa ja rahva kestma jäämise huvides,“ rõhutas Savisaar.


Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Samal teemal

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Lisa uus kommentaar

Kandidaatide teated valimisportaalis

Portaal valimised.err.ee avaldab Riigikogu valimistel osalevate kandidaatide valimistega seotud avaldused ja eestikeelsed pressiteated muutmata kujul.

Valimised.err.ee jätab endale õiguse mitte avaldada heade tavadega kokkusobimatut infot.

Avaldame teated, mis on saabunud aadressile valimised@err.ee või erruudised@err.ee

Eesti Rahvusringhääling ei vastuta leheküljel saada oleva info õigsuse eest.